POLSKAWEEKEND

Zabytkowa stacja kolejki wąskotorowej w Rudach

Zabytkowa stacja kolejki wąskotorowej w Rudach to doskonała propozycja weekendowego wypadu zarówno dla dorosłych, jak i tych młodszych. Warto również podkreślić, że jest to jeden z 36 obiektów, który znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego.

Początki kolei wąskotorowej w Rudach sięgają końca XIX wieku, kiedy to 25 marca 1899 roku oddano do użytku prowadzącą do Gliwic linię wąskotorową. Trasa wiodła przez Nieborowice, a jej długość wynosiła 23,51 km. Pierwotnym założeniem było doprowadzenie linii kolejowej do Raciborza, stąd też trasa powstawała etapami. 28 lutego 1901 roku tor kolejowy wybudowano w Paproci, rok później, w Markowicach Raciborskich, powstał kolejny fragment linii, a w 1903 roku udało się ukończyć ostatni etap prac budowlanych. Ostatecznie trasa z Gliwic do Raciborza liczyła już 51 km.

Obecnie po dawnej kolei wąskotorowej pozostał jedynie 6-kilometrowy odcinek oraz obiekty z układem torowym w Rudach. Funkcjonujące do 1945 stacje w Paproci oraz Stanicy, w tym samym roku zostały zniszczone, a ich odbudowa już nie odwzorowywała ich dawnego wyglądu. Więcej na temat zabytkowej kolei wąskotorowej w Rudach dowiecie się tutaj.

Jak dojechać?

Miejscowość Rudy znajduje się 22 km od Gliwic, w powiecie raciborskim. Najszybciej dojedziemy tutaj samochodem (około 30 minut jazdy), wybierając trasę wiodącą przez Sośnicowice (kierujemy się DW919 i DW408). Samochód bezpłatnie zaparkujesz przed wejściem na teren stacji. Z Gliwic kursują również autobusy PKS Racibórz, tutaj zobaczysz aktualny rozkład jazdy.

Informacje praktyczne

Zabytkowa stacja kolejki wąskotorowej w Rudach czynna jest od wtorku (8:00-16:00) do niedzieli (10:30-19:00), a kursy odbywają się na dwóch trasach: Rudy – Paproć – Rudy oraz Rudy – Stanica – Rudy. Przed dotarciem na miejsce warto zapoznać się ze szczegółowym rozkładem jazdy wraz z godzinami otwarcia kas biletowych. Na stacji w Rudach czynne jest bistro „Peron 2”, dla młodszych zwiedzających otwarto park linowy „Stacyjkowo Rudy”.

Ceny biletów

Za bilet normalny na trasie Rudy – Paproć – Rudy zapłacimy 12 zł, natomiast bilet ulgowy kosztuje 8 zł i przysługuje on dzieciom oraz młodzieży w wieku od 3 do 18 lat. Można nabyć również bilet rodzinny (2+2) za 35 zł.

Bilety na drugą trasę, Rudy – Stanica – Rudy, są nieco droższe. Za bilet normalny zapłacimy 15 zł, bilet ulgowy kosztuje 10 zł, a bilet rodzinny (2+2) jest w cenie 45 zł.

Trasa Rudy – Stanica – Rudy

Po zakupie i skasowaniu biletów, ruszyliśmy w stronę kolejki – mieliśmy dużo szczęścia, ponieważ trafiliśmy na niemalże pusty wagon! Zajęliśmy wolne miejsca i czekaliśmy na moment odjazdu maszyny. Nigdy wcześniej nie jechaliśmy tego typu koleją, tak więc byliśmy bardzo podekscytowani pierwszą jazdą. Czuliśmy (szczególnie Agnieszka) wiatr we włosach, a promienie jesiennego słońca wprawiały nas w świetny humor! Do tego ten przeraźliwie głośny hałas, zapach spalin i sporadyczne szarpnięcia kolejki – to miało swój urok, poważnie! Trasa Rudy – Stanica – Rudy wiodła głównie przez obszary zalesione, na otwartą przestrzeń wyjechaliśmy dopiero w Stanicy. Tam też zatrzymaliśmy się na kilkanaście minut. W czasie postoju mieliśmy możliwość zrobienia sobie zdjęć na tle zabytkowej kolejki. Pomimo, iż nasz wagon świecił pustkami, w innych było całkiem sporo ludzi, co zobaczyliśmy wychodząc na zdjęcia.

Zwiedzanie stacji i trasa Rudy – Paproć – Rudy

Atrakcja spodobała nam się na tyle, że postanowiliśmy wybrać drugą, nieco krótszą trasę Rudy – Paproć – Rudy. Jako, że do odjazdu kolejki pozostało nam 15 minut, zdecydowaliśmy się zwiedzić stację w Rudach. Na miejscu znajdują się takie eksponaty, jak: parowozy, spalinowozy, lokomotywa akumulatorowa czy wagony. Nam jednak największą frajdę sprawiła przejażdżka drezyną, ileż mieliśmy w tym uciechy! Chwilę później udaliśmy się do czekającej na stacji kolejki. Tym razem trafiliśmy na zapełniony i nieco głośny z powodu gromadki dzieci wagon. Trasa była zdecydowanie mniej ciekawa pod kątem wizualnym, stąd też zapomnieliśmy nawet o zrobieniu zdjęć.

Ile czasu zarezerwować na zwiedzanie?

W dużej mierze zależy to od indywidualnych preferencji, naszej dwójce przejażdżka dwoma trasami i szybkie zwiedzenie stacji (w oczekiwaniu na przejazd) zajęły nieco ponad dwie godziny. Przy wyborze jednej trasy powinniśmy zmieścić się w godzinie, natomiast dokładne zwiedzanie z możliwością zrobienia sobie pamiątkowych zdjęć może zająć ok. 3 godzin.

 

Słowem podsumowania – czy warto odwiedzić to miejsce? Naszym zdaniem zdecydowanie tak, ponieważ jest to piękna pozostałość po naszej industrialnej przeszłości i każdy powinien znaleźć tutaj coś interesującego!